Posts Tagged ‘polska’

Według specjalistów producenci odzieży z polski mogą spać spokojnie i z optymizmem patrzeć w przyszłość. Rynek notuje wzrost o 10 proc. rocznie, firmy z branży odzieżowej rozwijają nowe marki i poszerzają sieć sprzedaży. Zdarza się że produkty naszego rodzimego przemysłu odzieżowego kupują odbiorcy z Azji.

Według specjalistycznych organizacji nasz rynek jest najatrakcyjniejszy w tej części europy. Rynek jest szacowany na 15 mld. Złotych. Według badań podczas zakupów ubrań kierujemy się w pierwszej kolejności wygodą, zadeklarowało tak 80% respondentów. Druga w kolejności jest cena trzecia elegancja. Odpowiednio 55 i 30%. 20 procent osób wybiera odzież na podstawie mody i wysokiej jakości. Przykładowo zakupy odzieży znanych marek lub nietypowych zadeklarowało 10%. W latach 2005-2006 Polska była potentatem w Europie w dziedzinie uruchamiania powierzchni sprzedaży. Oddano wówczas więcej powierzchni do sprzedaży niż w jakimkolwiek inny kraju w Europie. Wyprzedziliśmy nawet Rosję. Pod względem całkowitej powierzchni sprzedaży Polska w Europie zajmuje siódme miejsce. W naszych centrach handlowych pozycję dominującą zajmują firmy specjalizujące się w sprzedaży mody. Firmy te oferują odzież, obuwie, bieliznę oraz wszelkiego rodzaju dodatki do ubrań. Dużym powodzeniem również cieszą się rynki hurtowe jak i outlety. Dzięki franszyzie szybko rośnie sieć handlowa.

Polscy producenci ubrań skutecznie konkurują z markowymi produktami z zachodu oraz tanimi z Azji dobrą jakością i stosunkiem ceny do jakości. Dodatkowo tworzą sieć sprzedaży pod własnymi szyldami. Starają się również zdobywać rynki zagraniczne oraz powiększać eksport. Dodatkowo aby zwiększyć znaczenie firmy dokonują fuzji i konsolidacji. Polskie szwalnie produkują odzież dla największych światowych odbiorców, odzież potem trafia na rynki całego świata. Dużą popularnością cieszy się ona w Azji, gdzie w cenie jest dobra jakość europejskich wyrobów. Z wymienionych powodów wynika że nasze firmy mogą patrzyć w przyszłość z optymizmem.

Naprawdę my wszyscy powinniśmy szukać ubrań polskiej produkcji. Spytacie, dlaczego akurat nasze rodzime ubrania? Otóż, dlatego, że dzięki temu, że kupujemy nasze polskie produkty to napędzamy nasz narodowy rynek i wzmacniamy jego pozycję. Dzięki temu w naszym kraju może się rozwijać w doskonały sposób rynek odzieżowy, który naprawdę jest nam potrzebny.

Wielu zapyta pewnie, dlaczego tak bardzo potrzeba nam rynku odzieżowego. Kwestia nie jest trudna. Odzież od zawsze była ważnym elementem naszego życia, w Polsce kiedyś tworzona naprawdę świetne i modne ubrania, ludzie cenili je i nosili z przyjemnością. Wiele polskich marek to były ikony mody i ludzie naprawdę chcieli w nich chodzić. Teraz się obserwuje wraz z powrotem rodzimych marek ubrań choćby Cropp czy House wraca znowu pytanie czy te ubrania nie zostaną wyparte przez ciuchy zachodnie. Tu jest, więc takie główne zagrożenie stylu ubrań i ich wyglądu, otóż przecież doskonale wiemy, że ubrania zachodnie mogą zalać wszystkie nasze i nawet się nie spostrzeżemy. Szczególnie boje, sie napływu odzieży azjatyckiej, który będzie naprawdę straszny w skutkach i bardzo nieciekawy, gdyż pociągnie za sobą spadek ceny, ale też widocznej jakości odzieży. Szybkie szycie, na kiepskich maszynach, przez ludzi zarabiających dolara za godzinę.

To się może wydawać nieludzkie, ale takie są realia właśnie takich ubrań. Często one są produkowane z pogardzeniem praw człowieka, a więc w sposób nielegalny i absolutnie haniebny.

Musimy dbać o to żeby nasz rynek ubrań rodzimych się rozwijał i żeby nasz kraj sam mógł powiedzieć z dumą że nie jest szarą częścią rynku odzieżowego, ale że wiedzie na nim prym. Oczywiście polscy producenci powinni osiągnąć status marki międzynarodowej, żeby mieć aspiracje pełnorynkowe, bo w tej branży marka to wszystko. Musimy o tym wiedzieć, ze jeżeli w przemyśle ubraniowym nie mamy marki, to zginiemy marnie i bez szans na rozwój i na zmiany na naszym rynku pracy.